چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

سهراب کامدی: ‌5 سال از زمانی‌که رئیس‌جمهور همراه هیأت دولت در نخستین دور سفر‌های استانی به خوزستان سفر کرد، می‌گذرد.

سفرهای استانی هیات دولت

بیست و چهارمین سفر استانی دولت، پانزدهم دی سال‌1358 به مقصد اهواز آغاز شد. هیأت دولت طولانی‌ترین نشست استانی خود را در همین سفر برگزار کرد که حاصل آن 263 مصوبه با اعتباری بالغ بر 110، 611، 984‌میلیون ریال بود. این تعداد مصوبه از یک سو از توجه دولت به خوزستان حکایت داشت و از سوی دیگر نشان‌دهنده عقب‌ماندگی این استان از قطار توسعه بود. البته محرومیت خوزستانی‌ها و دشواری زندگی در این استان را می‌شد از رفتار استقبال‌کنندگان از رئیس‌جمهور نیز فهمید؛ وقتی که با زحمت خود را به کاروان خودروها می‌رساندند تا نامه‌ای که مشکلات‌شان را شرح می‌داد به دست رئیس‌جمهور برسانند.

البته رئیس دولت چندبار دیگر، چه در قالب سفر‌های استانی و چه برای افتتاح طرح‌‌های بزرگ، وارد خوزستان شد که هر سفر نیز با مصوبات یا وعده‌های جدید برای توسعه خوزستان همراه بود، اما هنوز خیلی از مصوبات سفر اول دولت به مرحله اجرا یا بهره‌برداری نرسیده است. به همین دلیل دقیقا یک‌سال پیش یعنی در سی‌ام تیر سال‌1389، 18‌نماینده استان خوزستان نامه‌ای برای رئیس‌جمهور ارسال کردند و از احمدی‌نژاد خواستند علت اجرا نشدن مصوبات سفر اول و دوم هیأت دولت به استان خوزستان را اعلام کند.

از اظهار نظر نمایندگان استان خوزستان در مجلس چنین برمی‌آمد که بسیاری از مصوبات مهم دولت در سفر استانی روی کاغذ مانده است. خلیل حیات مقدم، نماینده ماهشهر در مجلس، با اظهار تأسف از کندی اجرای مصوبات سفر‌های استانی می‌گوید: «متأسفانه بیشتر مصوبات سفر اول هیأت دولت در حد کلنگ‌زنی باقی مانده است».

به عقیده وی، برای تکمیل پروژه‌های مصوب سفر اول باید کار بیشتری انجام شود، چون در غیر این صورت توسعه مورد نظر دولت محقق نخواهد شد.

حیات مقدم، ملموس‌نبودن تأثیر مصوبات سفرهای استانی در ماهشهر را خاطرنشان و تصریح می‌کند: «واقعا جای تأسف دارد در شهری که به‌دلیل حضور شرکت‌های متعدد و عظیم پتروشیمی باید معدن اشتغال و صنعت در کشور محسوب شود، بیکاری بیداد می‌کند و بیشتر جوانان این شهر شغل ندارند». وی می‌پرسد: «آیا رواست در شهری که ثروت عظیمی از منابع ملی کشور را در خود جای داده است، از زایشگاه به جای بیمارستان استفاده کنند؟»

نماینده ماهشهر تأکید می‌کند: «انتظار داریم هیأت دولت ابتدا مصوبات سفرهای اول و دوم را اجرایی کند، بعد از آن به تصویب طرح‌های جدید بپردازد». به گفته وی، دولت همچنین باید با بررسی بیشتر پیشنهادهای جدید، ابتدا قابلیت اجرایی آنها را در نظر بگیرد، نه اینکه تنها مصوباتی روی کاغذ آورده شوند و هیچ وقت به مرحله اجرا یا بهره‌برداری نرسند.

عبدالله کعبی، نماینده آبادان نیز با انتقاد از اجرایی‌نشدن مصوبات سفرهای استانی دولت، می‌گوید: «حافظه مردم آن‌قدر ضعیف نیست که در کمتر از چند ماه، وعده‌های دولت را فراموش کنند».

وی اضافه می‌کند: «دولت باید بر اجرایی شدن مصوباتش در استان‌ها نظارت کند، زیرا محقق‌نشدن وعده‌های مسئولان اجرایی عالی‌رتبه در سفرهای استانی، ‌شأن دولت را پایین می‌آورد».

سیداحمد آوایی، نماینده دزفول در گفت‌وگو با ایرنا اعلام می‌کند که پیشرفت چندانی در اجرای مصوبات استانی مربوط به شهرستان دزفول مشاهده نمی‌شود. وی ضعف مدیریت را از عمده دلایل اجرایی‌نشدن مصوبات می‌داند.همچنین ناصر سودانی، نماینده اهواز با بیان اینکه فقط 50‌درصد مصوبات سفر اول هیأت دولت به استان اجرا شده که بیشتر آنها طرح‌هایی شامل مدرسه‌سازی‌ و ساخت سالن‌های ورزشی بوده است، تأکید می‌کند که روند اجرایی مصوبات مربوط به حوزه‌های صنعت، کشاورزی و آب چندان رضایتبخش نیست و کمتر به آنها توجه شده است.

سودانی می‌افزاید: «به‌طور مثال وزارت جهاد کشاورزی مصوباتی را که از نظر تأثیرگذاری سطحی‌تر بودند و از لحاظ هزینه‌ای اعتبار زیادی نمی‌خواستند، اجرا کرده است، اما مصوبات زیر‌ساختی که مهم‌تر بودند، اجرایی نشده‌اند».

انتقاد از نحوه اجرایی‌شدن مصوبات استانی دولت صرفا به نمایندگان مجلس محدود نمی‌شود؛ به‌طوری که مدیرکل سازمان بازرسی استان خوزستان در تابستان سال گذشته گزارشی از روند ناموفق اجرایی‌شدن مصوبات سفرهای استانی دولت به خوزستان را به‌صورت مکتوب برای ریاست‌جمهوری ارسال کرده است.

محمد آقاجری، مدیرکل سازمان بازرسی استان دراین‌باره می‌گوید: «متأسفانه برنامه‌های دولت در سفر‌های استانی به خوزستان به‌دلیل اجرایی نشدن مصوبات سفر‌های اول و دوم تحقق نیافته است».آقاجری با استناد به برآورد صورت گرفته تا تیر ماه سال گذشته، می‌افزاید: «تنها 53‌درصد از اعتبارات تأمین‌شده سفر اول و فقط 21درصد اعتبارات سفر دوم هزینه شده است. همچنین 360 طرح از مصوبات سفر اول به دلایل مختلف از جمله تأمین نشدن اعتبار به مرحله اجرایی نرسید، روند اجرایی شدن مصوبات سفر دوم نیز مطلوب نیست و در مجموع می‌توان گفت که ماحصل مصوبات سفر‌های اول و دوم دولت به استان خوزستان ناموفق بوده است».

آلومینیوم‌سازی‌ مسجد سلیمان

«ساخت کـــارخــانه آلومینیوم مسجدسلیمان به‌زودی آغاز می‌شود»؛ این خبر را در سال‌1387 امیدوار رضایی، نماینده مسجد سلیمان داد. وی دراین‌باره گفته بود: «‌طرح ساخت کارخانه بزرگ آلومینیوم‌سازی‌ مسجد سلیمان که در سفر‌های هیأت دولت به تصویب رسیده است، به‌زودی به مرحله اجرایی خواهد رسید و با ساخت این کارخانه بخش عظیمی از نیروی جوان این خطه وارد بازار کار خواهند شد که علاوه بر ایجاد اشتغال، باعث رونق اقتصادی این شهر خواهد شد».

رضایی اضافه کرده بود: «تمامی مشکلات رفع شده و زمین این کارخانه که متعلق به منابع طبیعی و مردم است، با توافقات انجام شده در اختیار مجری این طرح یعنی بنیاد مستضعفان برای اجرا قرار گرفت». این خبر آن زمان برای ساکنان مسجد سلیمان نوید‌بخش رونقی دوباره بود، اما گذشت زمان روی ناامید‌کننده‌‌اش را نمایان کرد؛ چون بعد از گذشت 3سال از اعلام ساخت این کارخانه هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده است». البته امیدوار رضایی امسال هم دوباره از آغاز ساخت این کارخانه در نیمه اول سال خبر داده است.

نماینده مسجدسلیمان در این باره می‌گوید: «با پیگیری‌های انجام شده و پس از برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان دولت، وزارت صنایع و سرمایه‌گذار چینی این طرح، همچنین رفع مشکلات مربوط به تملک زمین مورد نیاز این کارخانه، به‌زودی شاهد کلنگ زنی این طرح بزرگ خواهیم بود».به گفته وی، هزینه اجرای این طرح که بالغ بر هزار میلیارد تومان است توسط کنسرسیومی متشکل از سرمایه‌گذار ایرانی و چینی تأمین خواهد شد و این طرح در مرحله اول، یعنی زمان ساخت برای 10‌هزار نفر اشتغال‌زایی می‌کند و در زمان بهره‌برداری نیز برای 6‌هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

پتروشیمی مسجد سلیمان

یکی دیگر از طرح‌های تعریف‌شده برای توسعه و عمران مسجد سلیمان، ساخت پتروشیمی در این شهر است که می‌تواند برای بخش زیادی از نیروی کار مسجدسلیمان شغل ایجاد کند و معضل بزرگ این شهر را که بیکاری است، حل کند، اما این طرح نیز که از مصوبات سفر اول هیأت دولت به شمار می‌رود تا‌کنون به مرحله اجرایی نرسیده است. با این حال اوایل امسال فرماندار مسجد سلیمان خبر از آغاز عملیات ساخت این طرح داد.

محمد خانچی در این باره می‌گوید: «در سفر اول استانی هیأت دولت به خوزستان برای توسعه و ایجاد اشتغال در مسجد سلیمان چند طرح بزرگ تعریف شد که یکی از آنها ساخت واحد پتروشیمی است، اما به دلایل گوناگون این طرح عظیم اجرایی نشده است».

به گفته این مقام مسئول، اکنون با پیگیری‌های صورت گرفته و دیدگاه مثبت دولت به این طرح، مساعدت‌های لازم برای اجرای طرح جلب شده است.خانچی ادامه می‌دهد:«مطالعات اولیه طرح به پایان رسیده و سرمایه‌گذار آن نیز مشخص شده است و منتظر هستیم سرمایه‌گذار عملیات اجرایی را آغاز کند».

به گفته فرماندار مسجد سلیمان، با اجرای این طرح بخش بزرگی از مشکلات اشتغال منطقه حل خواهد شد و در زمان بهره‌برداری این طرح می‌توان برای 2‌هزار نفر اشتغال ایجاد کرد.

پالایشگاه بید بلند 2

پالایشگاه دوم بید بلند که ساخت آن در سال‌1379 و با مصوبه شورای اقتصاد به تصویب رسید، بنا به دلایل گوناگون از جمله خروج شرکت‌های خارجی از طرح و اصلاح مصوبه ساخت این پالایشگاه از سوی شورای اقتصاد در آبان ماه‌1385 برای مدت‌ها بلاتکلیف مانده بود تا اینکه مصوبه ساخت آن در سفر اول هیأت دولت به خوزستان مجددا به تصویب رسید، اما حتی این مصوبه هم در 5‌سال گذشته نتوانست این طرح بزرگ را به بهره‌برداری برساند. سال گذشته اعلام شد که عملیات اجرایی این پالایشگاه آغاز شده است و با توجه به توافقات انجام شده، همچنین تأمین اعتبار اسنادی به مبلغ یک میلیارد دلار، این طرح تا سال1392 به بهره‌برداری خواهد رسید.

پالایشگاه دوم نفت آبادان

عبدالله کعبی، نماینده آبادان و نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، طرح توسعه پالایشگاه دوم نفت آبادان را از مصوبات مهم مربوط به حوزه انتخابیه خود می‌داند و در این باره می‌گوید: «متأسفانه طرح ساخت پالایشگاه دوم نفت آبادان فقط در حد نصب تابلو در 20‌کیلومتری آبادان باقی مانده و تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه حتی کلنگ‌زنی صورت نگرفته است».

به گفته وی، این در حالی است که اعتبار این طرح در دوره قبل مجلس اختصاص یافته است. کعبی می‌افزاید: «آغاز عملیات اجرایی پروژه پالایشگاه دوم نفت آبادان موجب افزایش فرصت‌های شغلی برای جوانان این منطقه می‌شود».

نماینده آبادان در‌باره دیگر طرح‌های استانی مصوبه هیأت دولت که ناقص مانده‌اند نیز می‌گوید: «جاده آبادان- ماهشهر که از محورهای حیاتی برای اتصال به پالایشگاه نفت آبادان است، قرار بود 3ساله تمام شود، اما پس از گذشت 5‌سال تنها یک سوم از آن اجرایی شده است».

کد خبر 140793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز